نانی جدید برای کاهش خطر ابتلا به دیابت  و بهبود  کنترل قند خون

 1 دسامبر 2014- نوع جدیدی از نان در حال تولید و عرضه است که مزایای  تغذیه ی نان کامل گندم یا نان سبوس دار را دارد علاوه بر این طعم و مزه ی آن مانند نان تهیه  شده از گندم بدون سبوس یا نان سفید است، استفاده  از این نان  برای افراد  دیابتی  بسیار مفید می باشد.

پژوهش  اخیر توسط دپارتمان غذا وتغذیه ی TNOدر هلند  نشان می دهد  استفاده از این نان  جدید می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2، چاقی و سرطان را کاهش دهد. نان سفید بطور کلی  در اروپا  ترجیح داده می شود اگر چه این نان درمقایسه با نان قهوه ای دارای فیبر تغذیه ای  بسیار کمی  است.

 فقدان فیبر  تغذیه ای در رژیم  غذایی بسیاری ازاروپائیان تبدیل به یک مشکل جدی شده است وعلت ابتلا بسیاری از افراد  به بیماریهای مختلف است.

مصرف فیبر به ویژه  برای افراد مبتلا به دیابت  از اهمیت  ویژه ای برخوردار است. فیبر علیرغم اینکه از خانواده ی کربوهیدرات ها  است دربدن  انسان  تجربه نمی شود و بنابراین  نمی تواند بر مقدار قندخون  تأثیر گذارد. مصرف فیبرتغذیه ای (چه محلول  و چه نامحلول) علاوه بر کمک به بهبود  کنترل قندخون، دارای  فواید  گوناگونی برای  افراد  مبتلا به  دیابت است.

فیبر نامحلول، نوعی که در نان سبوس دار موجود است  به سلامت  دستگاه  گوارش  کمک کرده و  سبب می شود  فرد زودتر احساس سیری کند درنتیجه می تواند به کاهش وزن کمک کند.

تحقیق جدید به مردم کمک می کند  تا بطور  قابل توجهی رژیم غذایی خود را بهبود بخشیده  وخطر ابتلا به برخی بیماریهای خاص را در آنها  کاهش می دهد.

 مدیر ارشد  این پروژه، ژان- ویلمون در کمپ می گوید: ما می خواستیم منافع  تغذیه ای  نان تهیه شده از گندم کامل را به مردم  ارائه  دهیم و از سوی  دیگر محصولی تهیه کنیم  که طعم  وکیفیت  آن مانند  نان  سفید باشد تا با استقبال روبرو شود.

 دکتر کاتی کاتینا استادیار علوم غذایی دردانشگاه هلسینکی می گوید: نتیجه ی مثبت این تحقیق میتواند  تولید نوع جدیدی از نان  باشد که ارزش  تغذیه ای  بیشتری داشته  و حاوی  مقادیر  بیشتری  فیبر است که فرد با مصرف مقادیر کمی از آن احساس سیری کند. اگر چه این  نان گران تر خواهد بود اما دارای  توان بالقوه ای در کاهش چاقی، کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماریهای قلبی و انواع  خاصی ازسرطان است بنابراین  ارزشش را دارد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2014/dec/new-bread-could-reduce-type-2-diabetes-risk-and-improve-blood-sugar-control-92893009.html